KošíkKošík je prázdný
Lupa

ByLuci bloguje: O otužování dětí

ByLuci bloguje: O otužování dětí

Když se podíváme ven, vidíme zataženou oblohu, vítr ve stromech a skoro až cítíme, jaká je venku zima, asi těžko si dokážeme představit, že bychom se v danou chvíli šli třeba někam vykoupat, a jen se těšíme na to, až budeme moct doma zalézt pod deku. Přesto ale existují nadšenci – a stále jich přibývá – kteří v chladu a jeho využívání ke svému prospěchu našli svou vášeň. 

Chlad, pokud s ním zacházíte zodpovědně, může vašemu zdraví přinést mnoho benefitů, a to jak po fyzické, tak i psychické stránce. Pokud se otužujete (neboli zvyšujete schopnost svého těla správně a pohotově reagovat na klimatické změny vnějšího prostředí), předcházíte tak nachlazení, angínám a dalším běžným onemocněním. Kromě toho však ale také předcházíte vysokému krevnímu tlaku, zlepšujete svůj krevní oběh a překvapivě také podporujete své psychické zdraví a pohodu, protože se po studené koupeli vyplavují endorfiny. Upevňujete svou vůli a učíte se pracovat se stresem.

Jenomže začít s otužováním ve 30 je přeci jen poněkud náročnější proces, především kvůli naší vůli. Z čehož vyplývá, že čím dříve začnete s otužováním, tím lépe pro vás! A pokud k otužování povedete i své děti, jejich dlouhodobý zdravotní stav vás velmi bohatě odmění. 

 

Jak a kdy s otužováním dětí začít

S otužováním je možné začít už u dětí okolo jednoho roku. Je však samozřejmě potřeba dbát na zdravotní stav děťátka a pokud se u něj objevují komplikace, které by mohly otužování zkomplikovat, nebo které by otužování mohlo zhoršit, do ničeho se nepouštějte bez konzultace s lékařem.

 

TIP: Spolu s dětmi se začněte otužovat i vy. Nejen, že zlepšíte své vlastní zdraví, ale zároveň půjdete dětem dobrým příkladem a nebudou brát otužování jako „trest a děsnou prudu“. :-)

 

TIP 2: Otužování podporují i v některých mateřských školách. Zeptejte se právě v té své, jestli během roku zařazují otužovací aktivity, nebo zda by s něčím takový nechtěli začít. :-)

 

OBECNÁ DOPORUČENÍ

Začněte otužovat co nejdříve a dodržujte tyto rituály pravidelně, nejlépe každý den. Studená sprcha jednou za dva týdny toho se zdravím moc nezmůže. :-)

 

Udělejte z otužování hru.

 

Neotužujte přes odpor dítěte. Sledujte jeho reakce na otužování a nenuťte ho snášet chlad, když se na to necítí. Vyzkoušejte různé varianty otužování a pokud dítě otužování snáší špatně, začněte od těch nejlehčích a nejméně intenzivních forem. Naším cílem je zanechat v dítěti pozitivní pocity z chladu, protože je důležité udělat z ochlazovacích procedur hravý proces a podporovat při nich kladné emoce

 

Volte přiměřené oblečení. To byste měli vrstvit a přizpůsobovat ho aktuálním klimatických podmínkám. Hlídejte, zda se děťátko nepřehřívá, nebo mu naopak není zima, ale zbytečně ho nenabalujte, protože tím snižujete jeho odolnost.

 

OTUŽOVÁNÍ VZDUCHEM

Otužování vzduchem je ten nejpřirozenější, nejlevnější a nejdostupnější prostředek otužování, který můžete využít. A to hned několika způsoby!

1. Nepřetápějte. Teplotu doma udržujte na 20°C

2. Spěte při otevřeném okně a učte to i své děti. Spánek s otevřeným oknem přispívá i lepšímu spánku.

3. Travte dostatek času na čerstvém vzduchu. Dětem odborníci doporučují alespoň tři hodiny denně. Nevyhýbejte se pobytu venku ani při nepříznivém počasí, i to totiž odolnost zvyšuje. Ale všeho s mírou a rozumem, samozřejmě. :-)

4. Nezapomeňte často větrat, abyste měli v místnosti stále čerstvý vzduch.

5. Cvičte s dětmi venku. Dejte si s nimi intenzivní ranní rozcvičku na zahradě či terase jen ve spodním prádle, aby se chladný vzduch přímo na kůži. Rozcvička by neměla být příliš dlouhá, bohatě stačí pár minut (raději ne více, než 10), aby tělo nestihlo prochladnout. Po rozcvičce se přesuňte do tepla. Cvičit můžete i u otevřeného okna. 

 

TIP: Začněte otužovat včas. Pokud začnete již koncem léta, kdy rána bývají chladná, nebo začátkem podzimu, budete vy i vaše dítko mít více času na adaptaci. Teplotu byste totiž při otužování měli snižovat postupně. V lednových mrazech se však toto doporučení dodržuje poněkud hůř. :-)



SAUNOVÁNÍ

I do sauny můžete malé děti brát. Doporučení odborníků se však pohybuje v rozmezí od 6 měsíců do 3 let, takže vhodnost saunování především proberte s vaším pediatrem, který vám pomůže zhodnotit, zda děťátko nemá problémy, které by mohly saunování znemožňovat.

Je ale důležité pamatovat, že by v sauně nemělo být víc než 60-70°C a je dobré volit saunu s vyšší vlhkostí vzduchu. Nezapomeňte také vnímat signály svého děťátka!  

Malé děti by v sauně měly být maximálně 3 minuty, starší děti v ní mohou pobývat cca 5-7 minut. Děti od 10 let mohou v sauně být i 10 minut. Děti by měly vždy sedět v sauně na spodních lavicích, protože teplý vzduch stoupá nahoru. Spodní lavice tak pro děti budou přijatelnější.

Ochlazení po sauně by mělo probíhat pod vlažnou sprchou, mělo by být postupné a ne zbytečně dlouhé. Trup a bříško můžete poté opláchnout i vodou studenou. Pro malé děti není vhodné ochlazování v bazénku ani pod vědrem. Vyhněte se také ochlazování hlavičky a zátylku.

Po ochlazení dítě osušte, zabalte do suchého ručníku a doplňte mu tekutiny. 

Dětem v sauně na rozdíl od dospělých stačí jeden cyklus prohřátí a ochlazení. 

Po skončení procedury dbejte na to, aby dítě odpočívalo. :-) Může se vám osvědčit praktikovat saunování spíše navečer. Sauna dítko zklidní a to tak bude lépe usínat. 

Nezapomeňte ale, že i saunování musí být pravidelné, aby se mohly plně projevit jeho pozitivní účinky. Saunování byste se měli věnovat 1-2x týdně. 

Větší děti, které už začínají být neposedné, mohou mít problém v sauně vydržet v klidu sedět. Zabavte je, povídejte si s nimi, hrajte jednoduché hry, učte se spolu říkanky… Čas tak dětem rychleji uteče a ze saunování si odnesou příjemný zážitek.

 

TIP: Pokud nemáte domácí saunu, dbejte na to, aby veřejná sauna, kam s dětmi jdete, dodržovala vysoké hygienické standardy. Zjistěte, zda v daném zařízení mají zkušenosti i se saunováním dětí. 

 

OTUŽOVÁNÍ VODOU

Otužování vodou je na rozdíl od saunování a otužování vzduchem účinnější, ale také náročnější forma otužování. Voda z těla totiž odvádí podstatně více tepla, než vzduch.

U otužování vodou tedy ještě více platí, že snižování teploty by mělo být velmi pozvolné a dítě by mělo být při provádění procedur zcela zdravé.

 

Otužování vodou by nemělo začínat otužováním ve sprše. Zvolte raději otírání mokrou, lehce vyždímanou žínkou. Hodit se vám bude také teploměr do vody. 

Voda by zpočátku měla být příjemně vlažná o teplotě asi 30-34°C. Vždy po několika dnech (cca po čtyřech) můžete teplotu o 1°C snížit. Skončit byste měli na 20°C. Po dosažení této teploty můžete buď pokračovat v omývání vodou této teploty, nebo můžete přejít k ochlazování sprchou. 

Nezapomeňte každou část těla po ochlazení řádně osušit. 

 

Ke sprchování přejděte až později. Pokud máte termostatickou baterii, máte úplně vyhráno, ale i bez ní se dá vhodná teplota vody uhlídat. :-) 

Jelikož je ochlazení sprchováním intenzivnější, začněte opět s vodou okolo 30°C a postupně teplotu snižujte na přibližně 20°C.

Po sprše je opět nutné pečlivé osušení a oblečení se. 

 

PŘI NEMOCI

Při akutních chorobách otužování přerušte a vraťte se k němu opět až ve chvíli úplného uzdravení. Většinou je nutné začít opět s vyššími teplotami (především, pokud přestávka trvá více týdnů), protože vypěstovaný návyk rychle mizí a rychlý návrat k příliš nízkým teplotám může spíš uškodit.

 

Článek byl konzultován s MUDr. Terezou Sochorcovou (Facebook @lecimdeti.cz, Instagram @lecimdeti).

 

Zveřejněno 5. 11. 2021