KošíkKošík je prázdný
Lupa

ByLuci bloguje: O příkrmech – kdy s nimi začít a co by mělo miminko jíst?

ByLuci bloguje: O příkrmech – kdy s nimi začít a co by mělo miminko jíst?

I když je mateřské mléko pro vaše nejmenší to nejlepší, co mohou v prvních měsících života dostávat, je dříve či později nutné do jídelníčku našich nejmenších zařadit také běžné potraviny. 

Dle WHO je přínosné výhradní kojení do 6. měsíce věku, dále by už ale určitě dítku samotné mateřské či umělé mléko nestačilo, proto musíme zařadit i nemléčné příkrmy, aby miminko mělo dostatek makro i mikroživin. 

 

Základní otázka zní: Kdy s příkrmy začít?

Obecné doporučení zní, že s příkrmy by se mělo začít mezi 4. a 6. měsícem života. Spodní hranice se týká především dětí, které nejsou kojené, horní se týká spíše dětí, které kojené jsou nebo které velmi dobře prospívají i bez příkrmů. Není to ale žádná mantra a nutno podotknout, že každý odborník doporučuje trochu jinou dobu, kdy s příkrmy začít. Interval 4-6 měsíců bychom však dodržet měli.

Dříve než ve 4. měsíci příkrmy nezařazujeme, abychom předešli vzniku potravinovinových alergií a zatěžování ještě nedovyvinutých ledvin (ty může zatěžovat například vysoký obsah bílkovin, proto se do 1 roku vyhýbáme například tvarohu). Při zařazení později než v 6. měsíci zase riskujeme, že děťátko nebude mít dostatek potřebných živin přijímaných z příkrmů a bývá to již pozdě vzhledem ke „zvykání“ si na potravinové alergeny. 

 

ALE! 

Děťátko by při zařazování příkrmů mělo být schopné kontrolovat pohyby hlavičkou, sedět s oporou a polykat ze lžičky netekutou stravu, a to obzvlášť pokud byste rádi využívali metodu BLW (baby led weaning, česky tzv. dítětem vedené odstavování). Pozorujte také, zda má děťátko zájem o jídlo, které jíte vy a zda si i strká ručku do pusinky. Jednoduše pozorujte, jestli se vaše děťátko jídla začíná dožadovat. Stejně jako na kterýkoliv jiný milník by vaše dítko mělo být na zařazení příkrmů připravené.

 

A jako vždy platí – pozorujte především své vlastní dítě a ne jenom tabulky. Některé děti mohou příkrmy potřebovat dříve, jiné později. 

 

4.-6. měsíc

Co by děťátko mělo ochutnat nejdříve?

První příkrm by měl být zeleninový pouze z jednoho druhu uvařené zeleniny, velmi oblíbená je pro začátky mrkev, protože má sladkou chuť. Pokud však vaše děťátko trpí na zácpy, volte raději jiné druhy zeleniny – mrkev „zastavuje“ stolici. 

Vhodné jsou také dýně, cukety, brambory, batáty, kukuřice, brokolice a v průběhu zařazování příkrmů bychom neměli zapomenout ani na hrášek či červenou řepu a další druhy zeleniny. 

Zelenina by měla být rozmixována najemno, můžete při mixování použít také trochu kojenecké či převařené vody nebo mateřského mléka, aby bylo pyré ještě jemnější. 

Měli byste přidat také pár kapek oleje (ideálně olivový), protože vitaminy A, D, E, K jsou rozpustné pouze v tucích. 

 

Další druh zeleniny můžete vyzkoušet asi po 3-4 dnech, abyste dokázali určit, z jakého druhu zeleniny plynou případné potíže nebo alergické reakce. Pokud zpozorujete, že má dítě vyrážku, kopřivku, stolici s hlenem či nitkami krve, přestaňte novou potravinu podávat. 

 

První příkrmy by měly být děťátku podávány v době poledního kojení.

 

Důležité: Do dětské stravy nepatří koření, sůl ani jiná dochucovadla!

 

V začátcích vaše miminko zbaští pravděpodobně jen velmi malou porcičku, může se stát, že i tu jedinou ochutnanou lžičku vyplivne. Je to v pořádku, děťátko si potřebuje zvyknout na nové neprozkoumané chutě i na novou konzistenci stravy – aby dítě novou potravinu přijalo, potřebuje ji ochutnat až 10x. Snahu tedy určitě nevzdávejte. :-)  Příkrm mu nenuťte a zkuste to další den znovu. Aby miminko nemělo hlad, dokojte ho nebo dokrmte kojeneckou výživou. 

Snažte se však zvyšovat denní dávky. Naším prvním cílem v podávání příkrmů je úplně nahradit polední dávku mléka dávkou příkrmu. 



Jak pokračovat?

Asi po měsíci můžete zeleninové příkrmy připravovat z více druhů zeleniny a později začít přidávat také kousky libového masa (zpočátku jen asi 20 g, tedy 1 PL, v 7. měsíci můžeme zvýšit na 35 g). 

Ani u masa nezapomínejte na pestrost. Na výběr máte kuřecí, vepřové, telecí, králičí, ryby,... Nevyhýbejte se červenému masu, ze kterého děťátko získá železo.

1x týdně namísto masa využijte vařený vaječný žloutek (nikoliv bílek, ten do jídelníčku prozatím nepatří).



Od 6. měsíce

Když už si děťátko na novou stravu lépe zvykne, zkuste zařadit také příkrmy z ovoce, které mohou nahradit dopolední kojení. Až do jednoho roku věku se vyhýbejte exotickému a kyselému ovoci a zpočátku volte snadno stravitelné ovoce jako jsou jablka nebo banány, případně také hrušky a meruňky.

Ovocné příkrmy nepřislazujte (ani medem) a nevolte jako jejich variantu rozmixované kompoty. 

Ovoce do jídelníčku zařazujeme úmyslně až po zelenině a to z velice praktického důvodu – kdyby si dítko nejdříve zvyklo na slaďoučké ovoce, zeleninou bychom ho už později moc neokouzlili. :-) 



Okolo 6.-7. měsíce můžete začít zařazovat také obilninové kaše (rýžové, jáhlové, kukuřičné…). Kaše s lepkem (pšeničné, žitné) by se v jídelníčku děťátka měly objevit nejpozději v 7. měsíci. Kaše dítě dobře zasytí, proto je dobré je dávat na noc. 

 

Přibližně v 8. měsíci můžete pomalu zařadit i mléčné jogurty (nikoliv čerstvé mléko), například bílý neslazený jogurt. Vyhněte se ale jogurtům ochuceným a také tvarohu (velká nálož bílkovin - nevhodná pro tento věk). 

 

Mezi 9.-12. měsícem už přichází čas také na pečivo, těstoviny, kuskus, quinou nebo sýry (nikoliv ale tavené!).

Postupně děťátku nabízejte stravu jiné než kašovité konzistence – postupně v ní nechávejte větší kousky, spíš jídlo rozmačkávejte vidličkou a nemixujte, později můžete i strouhat (ovoce a zeleninu). 

 

Není všechno zlato, co se třpytí

Děti do jednoho roku by měly mít jídelníček poněkud omezený a je potřeba z něj vyškrtnout i potraviny, které běžně považujeme za zdravé a za součást pestré stravy. Dětem však mohou spíš uškodit, protože jejich metabolismus na tyto potraviny ještě není dostatečně připravený. 

V prvním roce se tedy vyhněte:

Úplně vynechejte neředěné džusy, sladké šťávy a sirupy. Lákavá dětská pitíčka v obchodě obcházejte bez povšimnutí. :-) Vhodné nejsou ani tolik populární kukuřičné křupky. Jsou většinou hodně slané a nepřinesou dítěti potřebné živiny. 

 

Jak skladovat příkrmy

Abyste nemusela vaření příkrmů řešit každý den, naučte se vařit větší porce, které si rozdělíte na menší a uchováte si je v lednici nebo v mrazáku.

V lednici vám porce vydrží asi 2 dny. Samozřejmostí je uchovávání v čisté uzavíratelné nádobě. Doporučujeme rozdělovat porce do malých mističek (nebo i do tvořítek na led) a již načaté porce neukládat zpět, protože po kontaktu se slinami se začnou rychleji kazit.

Jednotlivé porcičky vám po dobu asi dvou měsíců vydrží také v mrazáku, další možností je jejich zavařování. Nezapomínejte si však vždy označit, kdy byl příkrm uvařený. :-)

 

 

Článek byl konzultován s MUDr. Terezou Sochorcovou (IG: @lecimdeti, FB: @lecimdeti.cz).

Zveřejněno 8. 10. 2021